شاهزاده ی سوار بر اسب سفیدِمن!

میدانید زیاد حوصله ی مقدمه چینی ندارم.

بگزارید رک و پوست کنده بگویم که یکی از همین شب ها عروسی یکی از اقوام نزدیک من است.

خانواده ی دختر مدتی است که دارند تدارکات جهاز را میبینند و حدودا 3روز است که وسایل را در خانه داماد میچینند.

من دیروز و پریروز انجا رفتم تا کمک بکنم اما با انبوهی از وسایل بی مصرف و چشم هم چشمی روبرو شدم که هنوز هم از فکر کردن به ان تنم میلرزد.

خودم به شخصه بیشتر از 4نوع جا قاشقی دیدم که یا به کابینت متصل میشد یا به بالای ظرفشور یا کنار سینک و....

یا مثلا دوعدد اتو..

چرا باید پول را خرج خریدن 2عدد اتو کرد؟چرا دوتا میز غذا خوری با عنوان صبحانه خوری و نهار خوری باید داشته باشد؟

یا 3 نوع سرویس قابلمه به چه درد یک نوعروس میخورد؟

قابلمه های مسی یک طرف اتاق و قابلمه های فکر کنم روحی از سایز دیگ نزری پزی تا شیر گرم کن خیلی کوچکِ روی هم طبق شده گوشه ی دیگر اتاق را اشغال کرده بود.

بیشتر از 6الی 7 دست سرویس چینی و ارکوپال و بلور و شیشه ی ایرانی و خارجی..

یک نو عروس دقیقا اینهمه ظرف به چه کارش می اید؟

از ان گذشته چرا باید تمام این وسایل با تزیینات و ظرافت خاصی چیده شود؟

و چرا اخرشبِ عروسی دسته دسته میهمان های دور و نزدیک باید به خانه نو عروس بیایند و جهازش را ببینند و محتویات داخل یخچالش را برسی کنند و حتی به دستشویی و حمام و کشو ی لباس های زیر سرک بکشند و سرشان را درگوش هم ببرند و بگویند سرویس 10 پارچه ی صبحانه خوری اش یک نمکدان کم داشت؟


من شرط میگذارم قبل از ازدواج که تمام خرج و مخارج عروسی و جهاز باید بین دوطرف تقسیم شود.

شرط میگذارم خودم و طرف مقابل تنهایی خانمان را بچینیم و داخل یخچالمان را کله ی بره ی تزیین شده و هزار نوع دوغ و دلستر و نوشابه نگذاریم.

و شرط میگذارم هیچ فردی اجازه ی دیدن خانه ی ما و حرف مفت زدن درباره ی جهاز را ندارد.


تا کی به جهان سومی بودنمان ادامه میدهیم؟



۲۳ ۱۵
Merida aa
۱۷ تیر ۱۳:۰۴
واقعا منم از این تجملات الکی بیزارم

پاسخ :

اعصابم خورد میشه بهش که فکر میکنم :)
علی رضا
۱۷ تیر ۱۳:۱۴
هنوز داغن حالیشون نیست :دی
ولی ما واقعا از این رسما نداریم که آخر شب عروسی همه برن خونه عروس،غیر قابل تصوره واقعا. :/
تو هم کار خوبی میکنی،والابخدا

پاسخ :

احمقن و تامام :|
خیلی خوبه که از این رسمای چشم و هم چشمی ندارید
کاش همه از این کارا بکنند 
حتی شما!

سولویگ .
۱۷ تیر ۱۳:۴۶
واقعا که، واقعا خجالت آوره!
به نظر من که همون یه سرویس بلور و یه سرویس چینی و یه دونه آرکوپال هم زیاده (طرف ما رسم این مدلیه)، دیگه چه برسه به این همه چیز اضافه ای که گفتی.
والا نوعروس که سهله، مامان من که الان شونزده ساله ازدواج کرده هم نصف ظرفاشو تا حالا دو سه بار بیشتر مصرف نکرده. تازه ما خونواده ای هستیم که خیلی مهمون داریم و اینا.
همین کارها رو می کنن دیگه، بعد می گن چرا جوونا مجردن!

پاسخ :

والا بخدا..
به نظر منم زیاده ..
و به شدت خجالت اور
هستن کسایی که پول جهاز ندارن و اینا اینجوری ولخرجی میکنن...
علی رضا
۱۷ تیر ۱۴:۱۱
منو که دیگه باید بشناسی،کار خودمو میکنم و به بقیه کاری ندارم.رسم باشه یا نباشه،خلاف شرع باشه یا نباشه،در هر صورت کار خودمو میکنم چیزی که که خودم دوس داشته باشم. :))

پاسخ :

دمت گرم 👍
شما کاملا درست عمل میکنید..
ادم باید کاری که خودش دوست داشته باشه رو انجام بده حتی اگه بقیه بدشون بیاد
**هِلِناز **
۱۷ تیر ۱۴:۱۶
یه سوالی که برام پیش اومده چند ماهه 
اگر مردم ما اینقدر ندارن و فقیرن 
پس این همه ازدواج و جهاز رو از کجا میارن میدن ؟ 
مردم ما هیچیم پول نداشته باشن خودشون رو تیکه تیکه میکنن برای این مسائل...

پاسخ :

برای چشم و هم چشمی شده از نون شبشون میگذرن به جاش خودشونو سرتراز بقیه ی فامیل میکنن
و بعدازعروسی کم کم صدای چک هاشونو تماسای فروشگاها سره پرداخت پول درمیاد.

__PARNIAN __
۱۷ تیر ۱۴:۲۰
زدی تو خال شمیم! زدی تو خال!

پاسخ :

خوشحالم که این همه دوست مشابه من فکر میکنن😁😍
دممون گرم 👍❤
💫 Teenage Dreamer
۱۷ تیر ۱۴:۲۸
منم همین کارو دلم میخاد بکنم.
دوست دارم خود و خودش کار کنیم و وسایلای خونمونو باهم بخریم:) و هیچ وس هم نیازی نیست بیاد کاری بکنه و ی سری پول های بیخودی خرج شه.!
از همین ماها شروع میشه این قضیه و خوبه ک بیشترمون داریم ب همچین تفکراتی میرسیم

پاسخ :

دقیقا.
به نظرم بهتره که خونه با سلیقه ی جفتمون چیده بشه.
دقیقا و بعدا هم به خاطر کمکاشون منت بزارن.
خوشحالم که شماهم بامن هم عقیده هستید 
حـ . آرمان (استاد بزرگ)
۱۷ تیر ۱۴:۳۹
سلام
تا وقتی طرز تفکر جهان سومی ریشه کن بشه :)

پاسخ :

و همینه که همیشه جهان سومی باقی میمونیم  : )
پشمآلِ پشمآلو
۱۷ تیر ۱۵:۲۰
من خودمم ب شخصهه به جهاز برون و پاتختی اینا ک میان جهازو نگا میکنن اعتقادی ندارم 
شاید اصن یکی نخواد ریز وسایلشو ببینن
ما خودمون جهازو نصف نکردیم چون واقعا خرید خونه خودش قد ی جهاز هزینس ولی سنگین اصن برگزار نکردیم

پاسخ :

منم مخالفم به مردم چه ربطی داره که جهازش چیه:/
باورتون نمیشه ولی سر کشوی لباس زیر ها هم میرن.
این به درک تو دستشویی هم سرک میکشن
و تا مدت ها درمورد کم و کسری جهاز حرف میزنن
خیلی خوب کردید هرچقدر ساده تر بهتر  : )
انشالله همیشع خوشبخت باشید 😄❤
abdolnabi solimani
۱۷ تیر ۱۵:۳۵
سلام مطلب جالبی است بر همین اساس می توان دانست که چه نوع چشم و هم چشمی سازنده و سالم خوب و کدام یک بد و نادرست است زیرا چشم و هم چشمی یک نوع رقابت است که می تواند اخلاقی و غیره اخلاقی و ارزشی و ضد ارزشی باشد.

پاسخ :

ممنونم  : )
این چشم و هم چشمیا زندگی رو به باد میدن و کلی خرج اضافه میتراشن 😕😶

adele asady
۱۷ تیر ۱۷:۲۰
من هم برای جهزیه دختر خالم اینقدر حرص خوردم هم برای جهزیه زنداییم .. بعدشم مگه اون خونه چقدر ظرفیت اونقدر توی طول زندگی وسیله میخری که جهیزیت باید یک سوم اون وسایلت باشه 
زنداییم و دختر خالم اینقدر وسایل دکوری خریده بودن که خودشون موقع چیندن جا کم اورده بودن 
خونه نو عروس های الان به اندازه ی یک  خونه زن 70 ساله وسیله داره 

پاسخ :

خیلی زیاده وسیله هاشون: |
همین بنده خدایی که عروسیشونه سه روزه دارن خونه رو میچینن تموم نمیشه اخرش از بس وسیله هست ..
فقط یه دوسه تا تشت داشت تو حمومش: |

فاطمه م_
۱۷ تیر ۱۷:۲۶
واقعا گل گفتی. دیروز صحبت همین قضیه با دوستم بود که دارن برا خواهرش جهاز می‌خرن، اونم از همین چیزا شاکی بود.
کاش نسل ما کم‌کم بتونه وایسه جلوی این رسمای بیهوده و چشم و هم چشمیا.

پاسخ :

والا بخدا...
خیلی بده این رسما این همه چشم و هم چشمی..
اخه امروز رفته بودن واسه یخچالش چیز بخرن نمیدونی که چقد خرجش شده بود به جز اینکه کله بز و گوسفندو ماهی یه مرغ درسته رو لباس میپوشونن تو یخچال میزارن واسه نمایش😕
یگانه دخت
۱۷ تیر ۱۸:۱۳
:| واقعا این چیزارو هیچوقت درک نکردم

پاسخ :

منم!
بیشتر به نظرم نشون دهنده عقب مونده بودنمونه تا روشن فکر بودن: |
فک نمیکنم هیچ کجای اروپا همچین کارایی بکنن: |||
بنیامین بیضایی
۱۷ تیر ۲۰:۳۱
و من بهت افتخار میکنم

پاسخ :

سپاس😁
ممنون از حضورتون 😉😊
لادن --
۱۷ تیر ۲۳:۴۹
متاسفانه که همینطوره
کافیه کمی فقط کمی به کاری که دارن انجام میدن منطقی فکر کنن. 

پاسخ :

 : (
منطقی فکر نمیکنن بیشتر سعی میکنن چشم و هم چشمی رو بیشتر کنن تا مثلا یه قالب صابون از جهاز دختر عمه ی بابایه پسر خالش بیشتر داشته باشن : |😊
I'm Heeva
۲۸ تیر ۲۳:۳۰
هییییچ وقت این تجملات مسخره و چشم و هم چشمی رو درک نکردپ 😑

پاسخ :

منم همینطور...
کاش یه دره ادم باشیم جای این کارا :)
گل مراد
۲۹ تیر ۱۷:۲۰
این از احساسات سبزت سرچشمه می گیره لابد!!!!
خیلی ها از این شرط هایی که گفتی گذاشتن و حرف زدن و قول دادن.
به وقت ش معلوم میشه!
از حسادت که نمیگید اینارو.نه!!!!؟

پاسخ :

شاید ...
دراین مورد سخنی ندارم :)
من سنی ندارم که بخوام به جهاز یکی از بهترین و نزدیک ترین اعضای خانوادم حسادت کنم.
این درحالیه که اگه واسه منم پیش بیاد دقیقا همین کارارو میکنن :)
نباتِ خدا
۰۳ مرداد ۰۱:۱۲
سلااااام شمیمِ قشنگم :)
خوبی؟

پاسخ :

سلام نبات عزیزم :)
ممنونم از لطفت ^^
خودت خوب هستی؟
منو ببخش بخاطر کوتاهی کردنم واسه کامنت نذاشتن 
اصولا بیشتر وبلاگارو میخونم اما چون حرف مفیدی ندارم کامنتش نمیکنم :)
نباتِ خدا
۰۳ مرداد ۱۳:۵۵
خوبم عزیزم :)
این چه حرفیه شمیم :)
دلم برات تنگ شده بود، متوجه شدم حضورت کمرنگ شده، ان شالله هر جا هستی حالت خوب باشه و خوشحال باشی :) 

پاسخ :

خداروشکر :)
فدای شما ^^
منم دلم واقعا واسه ی شماها تنگ شده بود :)
شرمنده واقعا هم مامانبزرگم فوت کرده درگیر مراسماش هستیم هم خودم اکثرا حوصله ندارم 
انشالله جبران میکنم :)
نباتِ خدا
۰۳ مرداد ۱۴:۰۰
عزیزم...
تسلیت میگم،
خدا مامان بزرگت رو رحمت کنه. 
منتطرت هستیم :) 

پاسخ :

ممنونم :)
خدارفتگان شما روهم بیامرزه..
:)
سایه نویس
۰۴ مرداد ۰۱:۰۳
بخش غم انگیزترش هم اونجاست که خانواده دختر به خاطر این حجم از تجملات خودشون رو توی قرض میندازن و در مواردی پای نزول و چک و فروش زمین و خونه رو وسط میکشن تا مثلا دخترشون سربلند باشه
غافل از اینکه سربلندی ای که با دو تا دیگ و قابلمه بیاد، با دو تا تابه هم از بین میره!!!!

پاسخ :

دقیقا همینه و حتی باید کلی خجالت بکشن تا دستشون رو جلوی بقیه دراز کنن و دوریال پول قرض کنن.
به قول شما به خاطر سربلندی دخترشون...
و متاسفانه کاری نمیشه کرد 
ریزوریوس ❤:)
۰۷ مرداد ۱۷:۱۴
همه کارمون شده شوآف!

پاسخ :

همینه دیگه..
همیشه همینطور بوده  !
: )
mina
۱۸ آبان ۲۱:۴۱

ما اصلا رسمی به عنوان جهیزیه نداریم

اینکه بقیه بیان خونه عروس و داماد رو ببینن هم به خوده خانواده بستگی داره بعضا اجازه میدن بعضیا هم نه

ولی من به شخصه خوشم نمیاد کسی تو خونم سرک بکشه و این اجازه رو هم نمیدم

پاسخ :

سلام مینا جان 
خوبی عزیزم؟
اهان..
منم زیاد موافق سرک کشیدن توی خونه و زندگیم نیستم ترجیح میدن مردم بدشون بیاد تا اینکه واسه وسایل خونه و زندگی من نظر بدن!

راستی درمورد کامنت خصوصی که گذاشته بودی من اومدم وبلاگت اما متاسفانه بلاگفا رمز رو نشون نداد!
خیلی هم صبر کردم ولی نمیدونم دقیقا مشکل از کجا بود!
شرمنده که دیر شد واقعا!
اون مطلب هم یه روزانه نویسی ساده هستش!
اصولا چون توی دوره و روزای سختی هستم فک میکنم ثبت کردن روزایی که یکم متنوع هستش ایده ی خوبی باشه!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
No matter how you feel
Get up
dress up
show up
and
never give up
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان